سیما

سیما رستم خانی معلم هنرمند و نویسنده

سیما رستم خانی متولد ۱۳۴۳ کارشناس ارشد جامعه شناسی می باشد.او تحصیلات ابتدایی را د رکشور پاکستان ،شهر راولپندی گذرانده است.در ۱۰ سالگی به همراه خانواده به ایران  بازگشت و سه سال دوره راهنمایی را در تهران پشت سر گذاشت و برای تحصیلات دبیرستان به زادگاهش شهر زنجان رفت و دیپلم خود را در سال ۶۱ اخذ نمود.

پس از دیپلم

پس از دیپلم بلافاصله مشغول کار آموزش در نهضت سواد آموزی شد . در همان جا به عنوان آموزشیار نمونه تشویق گردید . برای سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی در یک فیلم کوتاه نقش آموزشیار رابازی کرد.در سال ۶۲ با بازگشایی دانشگاهها پس از انقلاب فرهنگی در اولین کنکور سراسری قبول و به تهران برگشت.در سال ۶۵ به دانشگاه شیراز رفت و در سال ۶۶ لیسانس خود را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه تربیت معلم تهران گرفت.

کار در مراکز آموزشی

کار در مراکز آموزشی را در مدارس دخترانه راهنمایی و دبیرستان د رمناطق ۵، ۱۲، ۳، ۲  و مدرسه تیزهوشان تهران شروع کرد. و ی در سال ۷۴ و ۷۷ موفق شد تحصیلات خود را در دانشگاه آزاد تهران مرکز ، تمام کرده و کارشناس ارشد جامعه شناسی را اخذ نماید .

شرکت در همایش و تدوین مقاله های متعدد

پس از آن در اولین همایش آسیب های اجتماعی  که توسط انجمن جامعه شناسی برگزار شد اولین مقاله پژوهشی را درباره ی علل فرار دختران فراری در تهران ارائه داد . او مقاله های متعدد در باره آموزش و مشکلات رفتاری و تربیتی نوجوانان و خانواده ها تحت عنوان «سخنی با والدین» در روزنامه کیهان ، «اشتغال زنان» در روزنامه همشهری و در زمینه «خودشناسی» ، «تاثیر جامعه و خانواده در رفتار نوجوانان» و مواردی از این دست در مجله موفقیت به چاپ رسانید.

کار تدریس در دانشگاه

کار تدریس را در دانشگاه و حوزه زنان در فرهنگسرای فردوس ادامه داد و سپس وارد عرصه ادبیات و هنر شد. در سال ۸۸ اولین دوره آموزش داستان کوتاه نویسی خود را نزد آقای محمد رضا گودرزی شروع کرد و در کار گاه های مختلف به تمرین داستان نویسی پرداخت .در سال ۹۰  دیپلم مدیریت دوبلاژ را از سازمان فنی و حرفه ای اخذ نمود و یک پروژه ی انیمیشن را صدا گذاری کرد.

تکمیل مهارت داستان نویسی

سیما درادامه داستان نویسی به مدت دو سال هم در دوره طراحی آموزش دید . برای تکمیل مهارت داستان نویسی خود دوره های آموزش تحلیل فیلم و آشنایی با سبک های ادبی  را نزد آقای دکتر حسین پاینده استاد دانشگاه علامه طباطبائی و هم چنین مکاتب ادبی را نزد آقای مراد حسین عباسپور گذراند.

آشنایی با کانون فرهنگی چوک

سیما سپس با کانون فرهنگی چوک آشنا شد و یک دوره ی ویراستاری را آموزش دید و اکنون عضو هیئت تحریریه ماهنامه چوک می باشد و در انجمن های ماتیکان و چهارشنبه داستان حضور دارد و اوقات فراغت خود را  باکارهای داوطلبانه در امور خیریه ، حمایت از محیط زیست و یاد گیری هنر موسیقی می گذراند.
کتاب شکیلا اولین اثر داستانی اوست که توسط انتشارات ستاره جاوید به چاپ رسیده است
بیشتر